17 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات دیابت

دانشگاه علوم پزشکی تهران

پزشک تاجیک شرکت کننده در ششمین دوره آموزش مهارتی و حرفه ای مراقبت از پای دیابتی: تیم چند تخصصی آموزشی مراقبت از پای دیابتی این دوره آموزشی ستودنی ست

ششمین دوره آموزش مهارتی و حرفه ای مراقبت از پای دیابتی با حضور پزشکان و پرستاران فعال در حیطه دیابت و زخم پای دیابتی به میزبانی گروه تحقیقاتی پای دیابتی مرکز تحقیقات دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم طی دوهفته آموزش از ۱۰ الی ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

 

در این دوره آموزشی دکتر عبدالله زاده باباجان از کشور تاجیکستان نیز بعنوان شرکت کننده حضور داشت. به همین دلیل روابط عمومی پژوهشگاه گفت و گو یی با وی در خصوص  تجربه شرکت در این دوره را داشته است که در ادامه میخوانیم:

لطفاً در ابتدا معرفی از خودتان داشته باشید.

 من عبدالله زاده باباجان فارغ التحصیل دانشگاه دولتی طبی ابوعلی سینا تاجیکستان در رشته قلب و عروق هستم.  پس از شروع کار طبابت به دلیل قرابتی که بیماری  دیابت با امراض قلبی داشت به این حیطه هم علاقمند شد م  و در یک  دوره مجازی دیابتولوژی که از سوی  فدراسیون دیابت روسیه برگزار شد شرکت کردم.

دلیل دیگری که به کار در زمینه رشته دیابت علاقمند شدم  ابراز نگرانی که رئیس جمهور عزیز کشورمان جناب آقای امام علی رحمانف از افزایش روز به روز بیماری دیابت در تاجیکستان داشتند که تمامی پزشکان و حرفه‌مندان سلامت جهت تلاش برای کاهش بار ناشی از این بیماری و بهبود مراقبت از بیماران اعلام کمک داشتند بود.

آقای دکتر چطور با دوره آموزش مهارتی و حرفه ای مراقبت از پای دیابتی آشنا شدید؟

مردم بسیاری هم از کشور تاجیکستان جهت دریافت خدمات درمانی به ایران می‌آیند و طب پزشکی در ایران در نزد مردم تاجیکستان محبوبیت و مقبولیت زیادی دارد. بسیاری از  پزشکان در کشور تاجیکستان  معمولا برای به روز کردن دانش خود در  دوره هایی که در کشور های همسایه برگزار می شود شرکت میکنند. بنده نیز با توجه به علاقه‌ای که به رشته دیابتولوژی داشتم و از طریق آشنایی با یکی از دوستان روانپزشک ایرانی که در کشور تاجیکستان طبابت می‌کنند با این دوره آشنا شدم.

آیا در کشور خودتان دوره‌های مهارتی مشابه برگزار می‌شود؟

متاسفانه خیر ما در کشور تاجیکستان حدود ۱۰ میلیون جمعیت داریم و شیوع دیابت اگرچه در تاجیکستان بسیار زیاد و نگران کننده است اما فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی آنچنان که من می‌بینم در ایران انجام می‌شود در کشور ما وجود ندارد. طی چند روز حضورم در پژوهشگاه و در ایران دیدم که خدمات درمانی در ایران بر اساس گایدلاین‌های به روز بین المللی ارائه می‌شود و این بسیار برای من قابل توجه بود

سطح کلاس و کارگاه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

طبابت در کشور تاجیکستان به صورت تخصصی و در بخش‌های تخصصی و توسط گروه‌های چند تخصصی مشابه آنچه که در کلینیک‌های شما اتفاق می‌افتد انجام نمی‌شود و ما تیم چند تخصصی که متخصص پای دیابتی باشد در کشور خودمان  نداریم و عموماً خدمات توسط پزشک عمومی ارائه می‌شود. در تاجیکستان مردمی که دچار عارضه دیابت و مخصوصاً پای دیابتی می‌شوند دچار یک نوع سردرگمی هستند و دقیقاً  نمی‌دانند که باید به کجا مراقبت مراجعه کنند و از چه متخصصی کمک بگیرند اما می‌بینم که در ایران این کار به صورت یک تیم چند تخصصی انجام می‌شود. یعنی یک تیم چند تخصصی در کنار هم و با اشتراک دانش علم خود بیمار دیابتی را مداوا می‌کند.

نکات مثبت و قابل توجه در مورد کلاس که پس از بازگشت از آن یاد خواهید کرد کدام است؟

نکات مثبت زیادی از شرکت در این دوره آموخته ام که قطعا پس از بازگشت برای همکارانم بازگو خواهم کرد. در این دوره چند روزه سعی شده بود که کلیه اطلاعات لازم به صورت طبقه‌بندی شده برای کنترل یک زخم ناشی از دیابت گنجانده شود. نکته دیگر اعضای تیم آموزش بودن که از تخصص‌های مختلفی همچون پرستاری، پای دیابتی، قلب و عروق و غدد و غیره بودند همچنین امکان کار بالینی و حضور در کلینیک‌ها باعث شد تا از نزدیک بتوانیم آنچه را که در طول دوره تئوری آموخته‌ایم به صورت عملی به کار ببندیم و ایرادات مختلف را رفع کنیم.

آیا در دوره مشابه در کشور دیگری شرکت کرده‌اید؟

بله بنده به صورت مجازی دوره دیابتولوژی را در فدراسیون بین‌المللی دیابت گذرانده‌ام اما آنچه که قبلاً هم به آن اشاره کردم این هست که شرکت در دوره‌های آموزشی به صورت حضوری در محیط بالینی بسیار بسیار متفاوت از آموزش آنلاین است.

از تجربه حضور در ایران بفرمائید.

چند روزی که در ایران حضور داشتم متوجه شباهت های بسیار فرهنگی و دینی بین مردم دو کشور شدم. ما  در تاجیکستان ارادت خاصی به شاعران و حکیمان ایرانی داریم و  بزرگانی چون خیام نیشابوری، عطار، فردوسی بسیار در نزد مردم تاجیک عزیز هستند . من خیلی خوشحالم که تونستم در مدت حضورم در ایران برمزار آنها حاضر شوم و مزار آنها را زیارت کنم. همچنین امام رضا فرزند پیغمبر  هم نزد مردم مسلمان تاجیک بسیار عزیز هستند.

کلمات کلیدی
حسن میرزایی
تهیه کننده:

حسن میرزایی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *